De periode na het overlijden van een geliefde is vaak chaotisch en emotioneel moeilijk. Je dient niet alleen het verlies te dragen, je krijgt er een tot de nok gevuld to do-lijstje bij. Plots moeten heel wat zaken in orde gebracht worden. Het leegmaken en opruimen van de woning van een overleden familielid is daar één van. Een taak die kan doorwegen, fysiek en mentaal. In dit blogbericht geven we je graag enkele tips die je helpen om het huis of appartement leeg te maken van je overleden ouders of familieleden met zo weinig mogelijk stress en verrassingen.
1. Kies één aanspreekpunt
Om alle informatie te verzamelen en ervoor te zorgen dat het overzicht bewaard wordt, duid je onder de erfgenamen best één centraal aanspreekpunt aan. Een persoon die het vertrouwen van iedereen geniet. Op die manier kan de hele familie goed geïnformeerd worden en is het ook voor derden duidelijk wie de zaken behartigt.
2. Sluit het huis goed af
Je weet wellicht niet welke personen een sleutel hebben van de woning van je overleden dierbare. In dat geval hoef je niet op zoek te gaan naar alle bezitters van een sleutel, maar verander je best gewoon alle sloten. Zo bescherm je de bezittingen en vermijd je alvast dat er spullen verdwijnen. Gaat het over een huurwoning? Vraag de huisbaas dan om het pand zo goed mogelijk te beveiligen.
3. Belangrijke documenten bijhouden
Neem even de tijd om door de papieren van de overledene te gaan. Zo kunnen een aantal belangrijke administratieve zaken vlot afgehandeld worden. Denk maar aan de volgende documenten:
- Verzekeringspapieren
- Testament
- Facturen van belangrijke bezittingen zoals kunst of juwelen
- Facturen van nutsvoorzieningen
- Bankafschriften
- Certificaten van financiële activa
- Inschrijvingsbewijs van de wagen
4. Blijf de rekeningen betalen
Sommige diensten wil je ongetwijfeld stopzetten, andere moeten echter doorlopen en dus betaald worden. Denk maar aan de brandverzekering, gas en elektriciteit. Is het eenvoudiger als de facturen voor bepaalde diensten op het adres van de centrale contactpersoon terechtkomen? Vraag dit gerust aan de leveranciers.
5. Lees het testament als er één beschikbaar is
Als het overlijden van je dierbare er al een tijdje zat aan te komen, werd er misschien al over het testament gepraat. Was het verlies echter een donderslag bij heldere hemel, lees dan aandachtig het testament vooraleer je de woning laat leegmaken. Testamenten zijn immers niet altijd even duidelijk en volledig. Vraag indien nodig de hulp van een notaris.
Als er geen testament voorhanden is, dan is het wettelijk erfrecht van toepassing. De wet wijst dan de erfgenamen aan en bepaalt hoe het nalatenschap verdeeld wordt.
6. Ga even door de bezittingen en hou de belangrijkste apart
Als familie wil je de spullen van de overledene zo efficiënt mogelijk verdelen. Start daarom met een ruwe sortering van de spullen, bij voorkeur per twee. Kamer per kamer. Spullen met een potentiële hoge waarde, leg je best even apart. Voor kunstwerken, designspullen, antiek, juwelen en zilverwerk kan je beroep doen op een schatter om de waarde ervan te bepalen. Als de overledene een verzamelaar was, bijvoorbeeld van speciale munten, raden we aan deze ook te laten schatten.
Zaken met emotionele waarde, zoals persoonlijke brieven, foto’s, of kledij, leg je apart om familie en vrienden de kans te geven deze te bekijken.
7. Laat familie en vrienden keuzes maken
Na een eerste sortering is het de tijd om familie en vrienden de kans te geven om spullen met een waardevolle herinnering op te halen. Spullen waar ze emotionele waarde aan hechten en graag zouden bijhouden.
Door bijvoorbeeld met kleinere groepjes te werken, laat je de verdeling vlot verlopen. Eerst de dichtste familieleden en gezinsleden. Dan verdere familie en daarna verwanten en vrienden. Laat hen eventueel post-its kleven op wat ze graag willen.
Willen meerdere personen uit één van de groepjes hetzelfde item? Laat hen dan eerst onderling bepalen wie het krijgt. Loopt dit moeilijk, dan kan de centrale vertrouwenspersoon een oplossing helpen zoeken.
8. Ontruim de woning zelf of schakel een professional in
Eénmaal de verdeling duidelijk is, kan de eigenlijke ontruiming beginnen. Die ontruiming maakt vaak heel wat emoties los. Het betekent een extra gewicht op je schouders. Een gewicht dat bijkomende emotionele en lichamelijke kracht vraagt. Steun en troost verlenen aan jouw naasten, is het eerste waar je op zo’n moment naar streeft. Daarom nemen wij bij GG Recup het gewicht van de inboedel opruiming op ons. Met onze professionele ontruimingsdiensten verlichten we jouw zorgen over de inboedelverwijdering en maken we de woning snel verkoopklaar.
Geoffrey is zaakvoerder van GG Recup, gespecialiseerd In het ontruimen van woningen en panden. Als expert bezoekt Geoffrey jouw te ontruimen woning vooraf, zodat je snel een correcte prijs ontvangt.